Milí rodiče, na našich webových stránkách nalézáte novou záložku „Distanční vzdělávání“.
Naším záměrem je přinášet Vám zde inspiraci, podněty a užitečné odkazy pro dobu, kdy děti nemohou docházet do mateřské školy, ať již z důvodu karantény (třídy, školy), nebo z důvodů jiných a hodí se mít po ruce náměty jak děti zabavit i rozvíjet.
Najdete zde nabídku činností aktivit pro předškoláky, pro které ze zákona vyplývá povinnost účastnit se distančního vzdělávání.
Zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti dětí ve školách jsou dána § 184a zákona 561/2004 Sb., školský zákon.
Ad 1) Dojde k vyhlášení krizového opatření podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Krizovým opatřením je podle § 2 písm. c) krizového zákona organizační nebo technické opatření určené k řešení krizové situace a odstranění jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje do práv a povinností osob, přičemž krizovou situací je podle § 2 písm. b) krizového zákona stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu, nebo
Ad 2) Dojde k nařízení mimořádného opatření, například mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nebo krajské hygienické stanice podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Mimořádným opatřením při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku může být právě i uzavření škol (viz § 69 ve spojení s § 80 odst. 1 písm. g), resp. s § 82 odst. 2 písm. m) zákona o ochraně veřejného zdraví). Dále může jít např. o mimořádné opatření podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně souvisejících zákonů, nebo
Ad 3) Dojde k nařízení karantény. Nařídit karanténu může např. krajská hygienická stanice nebo poskytovatel zdravotních služeb.
Vzdělávání distančním způsobem je pro předškolní děti povinné a je evidováno.
Pro omlouvání absencí platí stejná pravidla jako pro prezenční vzdělávání. Zákonný zástupce je povinen doložit důvody nejpozději do 3 dnů (lze i e-mailem).
Způsob poskytování vzdělávání a hodnocení výsledků vzdělávání distančním způsobem
Způsob poskytování vzdělávání a hodnocení výsledků vzdělávání distančním způsobem přizpůsobí škola podmínkám dítěte pro toto vzdělávání.
Osobní předávání ve škole:
Komunikace přes telefonické kontakty nebo Skype, WhatsApp:
Obědy za dotovanou cenu si mohou zákonní zástupci odebírat jako jídlo sebou.
Pokud nebude ze strany zákonných zástupců projeven zájem, bude provoz školního zařízení přerušen.
Přečtěte si články o důležitosti čtení pro děti (ČTENÍ 1. a Desatero pro rodiče předškoláka (ČTENÍ 2.), abyste si udělali představu co musí předškolák zvládnout, aby byl připraven k zápisu do ZŠ, který je stanoven na měsíc duben.
Naše nabídka distančního vzdělávání staví na principech předškolního vzdělávání. Naším cílem je Vás ani Vaše dítě nepřetěžovat, nenudit a neunavovat zbytečnými úkoly. Nabízet činnosti, které budou dětem přinášet radost.
Pokud se Vám některá z nabízených aktivit na dalších záložkách líbí a budete ji s dětmi dělat, pošlete nám např. fotku na email: ms.pisnicka@volny.cz nebo nám přineste do školky svůj výrobek. Až se děti vrátí do školky, uděláme z nich výstavku.
Význam čtení pro duševní vývoj dítěte je z psychologického pohledu nenahraditelný. Rodiče by měli začít číst svým dětem co nejdříve. Mohou tak výrazně ovlivnit, jaký vztah ke čtení a knížkám budou jednou jejich děti mít. Čtení knížek napomáhá k rozvoji zejména verbálních schopností (rozvíjí jazyk, slovní zásobu, samostatné vyjadřování). Dítě tím, že slyší a naslouchá čtenému příběhu, učí se spisovnému jazyku, správné výslovnosti, artikulaci, učí se rozlišovat slova a věty.
Posloucháním čtením se trénuje paměť, posiluje schopnost udržet pozornost, soustředit se na příběh, porozumět mu. Na rozdíl od sledování příběhu v televizi či DVD děti musí používat svoji vlastní představivost, rozvíjí se tak i jejich fantazie.
Naslouchání čtenému příběhu je i velkou výchovnou metodou, která učí děti sociálním dovednostem, vcítění se druhých, posiluje zdravý emoční vývoj dítěte, učí děti hodnotám a rozlišování dobra od zla. Nenásilnou formou lze dítěti ukazovat správné a špatné vzory chování.
Společně strávený čas s knihou utužuje i rodinné vazby, vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem a posiluje jejich vzájemný vztah. Na chvíli má dítě rodiče jen pro sebe, patří mu veškerá pozornost, prožívají společná dobrodružství.
Především pro děti předškolního věku je četba knížek mimořádně důležitá, protože ulehčuje učení a pomáhá dosahovat úspěchů.
Děti, kterým se v tomto věku čte, lépe prospívají ve škole. Mají větší slovní zásobu, lépe tvoří věty, dobře se učí jazyku, dokážou se mnohem lépe vyjadřovat v mluveném i písemném projevu. Snadněji zvládají matematiku i další vyučovací předměty, protože se jim lépe rozvíjí logické i abstraktní myšlení a mají lepší přehled o světě kolem sebe.
Čtení knížek by mělo být nedílnou součástí užitečně a plnohodnotně stráveného volného času rodičů se svým potomkem.
zdroj: Informatorium - leden 2013
V rámci příprav materiálu Konkretizované očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít rodiče.
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
zdroj: Materiál pro PV, č.j. MŠMT - 9482/2012-22
Je pro vás zahájení školní docházky vašeho dítěte strašákem? Srovnáváte svoje děti s jejich kamarády: “Vaše Anička tak krásně maluje, to ten náš Matěj, to je patlal, tohle by nezvládl. On od všeho uteče a puzzle ho nebaví a pexeso mu nejde. Právě se naučil jezdit na kole a co nervů mě to stálo. Neumím si představit, že za dva měsíce půjde do školy, vždyť on tam nevydrží sedět 4 hodiny, chodíme na logopedii, ty sykavky a ř“….podobné myšlenky se honí hlavou rodičů od školního zápisu.
Období nástupu do školy patří mezi nejvýznamnější období ve vývoji dítěte. Vaše rozhodnutí, někdy unáhlené rozhodnutí, může ovlivnit nejen školní úspěšnost , ale i jeho další celkový osobnostní vývoj. Míra úspěšnosti, radost z povedené činnosti ovlivňuje pocit sebejistoty a sebevědomí na dlouhou dobu.
Předškolní období (poslední rok v MŠ) je přímo vhodné pro to, abyste se stali pozorovateli a velmi citlivě zvážili schopnosti a míru zralosti vašeho dítka. Je důležité věnovat v tomto stadiu vývoje pozornost cílené stimulace v oblasti smyslového vnímání, v oblasti motoriky, ale i řeči. Právě předškolní příprava naučí dítě větší soustředěnosti, obratnosti, dá mu i určitý pocit zodpovědnosti, připraví na systém, který s nástupem školy musíte nastavit……… přemostí k úspěšnějšímu zvládnutí trivia (učení se čtení, psaní, počítání).
Jeden z prvních údajů pro rozhodování je datum narození dítěte. V předškolním věku má rozdíl několika měsíců podstatně větší význam než u starších dětí. Proto také z hlediska zvládnutí dosavadních vcelku jednotných požadavků školy jsou ohroženější děti, které dosáhnou šesti let v květnu až srpnu před vstupem do školy.
Bereme také v potaz, zda se jedná o kluka či holčičku. U chlapců se častěji setkáváme s nějakými problémy ve škole, v průměru mívají horší prospěch, víc potíží se čtením, psaním a s chováním.
Pojem školní zralost zahrnuje několik rovin:
Fyzickou, tělesnou zralost a zároveň i zdravotní stav posuzuje většinou dětský lékař. Dítě by mělo odpovídat růstem i fyzickýmmi dispozicemi nárokům na věk 6 let. Například velmi malé, slabé, drobné děti bývají ohrožovány nejen zvýšenou únavností, ale i pocity méněcennosti v kolektivu vyspělejších dětí. Chronická, často se opakující onemocnění oslabují organizmus dítěte a mohou ovlivnit jeho školní úspěšnost. Rok odložené školní docházky může být využit k posílení obranyschopnosti dětského organizmu, který pak není vyčerpán častými onemocněními, a dítě v 1.třídě tolik nezameškává vyučování.
Odložení školní docházky může být řešením i u dětí trpících různě silnými smyslovými vadami.
Fyzická zralost je jedním z předpokladů školní úspěšnosti, sama o sobě však ještě nestačí.
Tímto pojmem označujeme celou řadu aspektů. V první řadě je to dosažená úroveň v oblasti poznávacích procesů. Dochází k přechodu od globálního k diferencovanému vnímání v oblasti sluchové a zrakové, k rozvoji analyticko-syntetické činnosti. Nutná je určitá kapacita paměti, zejména schopnost záměrného zapamatování. V myšlení by se mělo dítě odpoutat od egocentrismu a prezentismu. Chápání světa by mělo být již více realistické, fantazijní pohled by měl být postupně snižován. Dochází k přechodu od názorného myšlení k myšlení logickému. Důležitá je i dosažená úroveň v rozvoji řeči (bohatá slovní zásoba, eliminace poruch výslovnosti, gramaticky správná řeč).
Podkladem pro rozvoj dovednosti psaní je vyspělá grafomotorika. Nezbytný je správný a fixovaný úchop tužky, kresba by měla být bohatá na detaily, propracovaná, vyspělá. Dítě by mělo být schopno napodobit geometrické tvary, správně zobrazovat figurální kresbu. Velmi důležitou otázkou je úroveň pracovní zralosti. Zájem o hru sice ještě přetrvává, ale současně by se mělo dítě zajímat o činnosti podobající se školním úkolům (např. úkoly v dětských časopisech). Mělo by umět záměrně se soustředit po určitou dobu, pracovat v řízené činnosti, mělo by být samostatné a aktivní, stačit v pracovním tempu ostatním dětem.
Dítě nastupující do školy by se mělo umět odloučit na určitou dobu od rodiny. Mělo by být připraveno vzít na sebe roli školáka, diferencovaně reagovat na učitele a spolužáky. Musí být schopno podřídit se frontální formě práce ve skupině, plnit požadavky skupiny a kooperovat ve skupině. Emočně by mělo být dítě stálejší než v předchozí době, kdy bylo charakteristické časté kolísání či střídání nálad, mělo by být schopno potlačit svou afektivitu. Mělo by umět regulovat svá přání, potřeby i chování.
Pokud nastane situace, že dítě po dovršení šestého roku věku není fyzicky nebo psychicky přiměřeně vyspělé, může rodič či zákonný zástupce dítěte písemně požádat ředitele základní školy o odložení začátku povinné školní docházky o jeden školní rok.
Žádost musí být podána do 31. května kalendářního roku, ve kterém má dítě zahájit povinnou školní docházku.
K předložení žádosti o OPŠD podle § 37 odst.1 školského zákona je zapotřebí dvou doporučujících posouzení: